U-534

Bestilt.
10.04.1941

Produktion.
20.02.1942

Lanceret.
23.09.1942

Feltpost Nummer.
M 49 357

U-534 blev bygget på i Hamburg, Deutsche Werft AG, og bestilt den 10 april 1941 af Kptlt. Herbert Nollau.

Der går mange rygter omkring U-534, og et af dem var at den skulle have Longinus spydet om bord, fordi U-534 var den sidste ubåd som forlod tyskland i krigens sidste dage i 1945. Spydet skulle have en magisk kraft som skulle give den som havde det verdensherredømmet.

Ubåden blev i 1993 hævet fra kattegat bund nordøst for Anholdt, og undersøgt  for at se om Longinus spydet skulle være ombord på ubåden, men man fandt desværre ikke det magiske spyd som man havde håbet på.

(Se den første video i bunden af siden).

Kommando:

  • 23.12.1942 – 05.05.1945 : Kptlt. Herbert Nollau.

Karriere:

  • 23.12.1942 – 31.05.1943 : 4. Flottille (Uddannelse).
  • 01.06.1943 – 31.10.1944 : 2. Flottille (Front båd).
  • 01.11.1944 – 05.05.1945 : 33. Flottille (Front båd).

Succes:

  • Ingen skibe sunket eller beskadiget.

Skæbne:

U-534 blev sænket den 5 maj 1945 i Kattegat tæt på Anholdt af 10 dybdebomber fra et britisk Liberator fly (Sqdn. 86/G). 3 besætningsmedlemmer døde og 49 overlevende.
23. August 1993 blev den tyske ubåd U-534 hævet fra Kattegats bund nordøst for Anholt.

Ubåden blev fragtet til England, og står i dag som et stort og flot museum i Liverpool. Se mere på www.merseyferries.co.uk/

Se videoerne om hævning af ubåden som fandt sted i 1993.